Az IPMA egyedülálló módon a szakmai kompetenciák rendszerére és kompetenciák mélysége alapján dolgozta ki 2006-ban az IPMA Competence Baseline-t (ICB3.0) A projektmenedzsment szakma egyre igényesebb kihívásai miatt került kidolgozásra 2016-ban az IPMA Egyéni Kompetencia Irányvonalának negyedik kiadása (ICB4.0). 

Az "Eye of Competence" szimbolizálja az ICB 4 szerinti 29 kompetencia elem elrendezését a 3 kompetencia terület között, Környezethez kapcsolódó kompetenciák, Emberhez kapcsolódó kompetenciák, Gyakorlati kompetenciák a projektmunkában:

 

Az IPMA® ICB 4.0 szerint meghatározott kompetenciacsoportok, kompetenciaelemek és kulcskompetencia-indikátoraik

 

1. Kompetenciaterület: Környezet

Kompetenciaelemek száma: 5 

1.1. Stratégia 

1.1.1. A projekt összehangolása a szervezeti küldetéssel és a jövőképpel 

1.1.2. Lehetőségek azonosítása és hasznosítása a szervezeti stratégia befolyásolása érdekében 

1.1.3. A projektet indokló üzleti/szervezeti okok folyamatos meglétének feltárása és biztosítása  

1.1.4. A kritikus sikertényezők meghatározása, értékelése és felülvizsgálata 

1.1.5. A kulcs-teljesítménymutatók meghatározása, értékelése és felülvizsgálata 

1.2. Irányítás, struktúrák és folyamatok 

1.2.1. A projektmenedzsment alapjainak és az alkalmazás módjának  ismerete 

1.2.2. A programmenedzsment elméleti és gyakorlati, valamint az alkalmazás módjának ismerete  

1.2.3. A portfóliómenedzsment elméleti és gyakorlati, valamint az alkalmazás módjának ismerete 

1.2.4. A projekt összehangolása a projekttámogató funkciókkal 

1.2.5. A projekt összehangolása a szervezet döntéshozatali és jelentési rendszerével, valamint a minőségi  követelményekkel 

1.2.6. A projekt összehangolása az emberi erőforrás folyamatokkal és funkciókkal 

1.2.7. A projekt összehangolása a pénzügyi és ellenőrzési folyamatokkal és funkciókkal 

1.3. Megfelelőség, szabványok és szabályozás 

1.3.1. A projekt kapcsán jelentkező releváns jogi szabályozási elvárások azonosítása és a megfelelés biztosítása 

1.3.2. A projekt kapcsán jelentkező releváns egészségügyi, biztonsági, védelmi és környezeti szabályozási elvárások azonosítása és a megfelelőség biztosítása 

1.3.3. A projekt kapcsán jelentkező releváns, a magatartási előírásokra és szakmai szabályozásra vonatkozó elvárások azonosítása és a megfelelőség biztosítása 

1.3.4. A projekt kapcsán jelentkező releváns, a fenntarthatósági elvekre és célkitűzésekre vonatkozó szabályozási elvárások azonosítása és a megfelelőség biztosítása 

1.3.5. Szakmai standardok és eszközök értékelése, használata és kialakítása a projektben 

1.3.6. A szervezeti projektmenedzsment kompetenciák értékelése, összevetése és fejlesztése 

1.4. Befolyás és érdek 

1.4.1. Mások személyes ambícióinak és érdekeinek, illetve a projektre gyakorolt potenciális hatásuk értékelése 

1.4.2. Az egyének és csoportok informális véleményének, illetve a projektre való potenciális hatásuk értékelése 

1.4.3. Az eltérő személyiségek és munkastílusok értékelése és a projekt érdekében történő alkalmazásuk 

1.5.K ultúra és értékek 

1.5.1. Az eltérő társadalmi kultúrák és értékrendek értékelése és bevonása a projektbe 

1.5.2. A projekt, valamint a formális szervezeti kultúra és értékek  összehangolása 

1.5.3. Az informális szervezeti kultúra és értékrend értékelése és bevonása a projektbe 

2. Kompetenciaterület: Ember

Kompetenciaelemek száma: 10 

2.1. Önismeret és menedzsment 

2.1.1. A saját értékrend és a tapasztalat tudatos alkalmazása a munkában 

2.1.2. A személyes erősségek és gyengeségek terén magabiztosság megteremtése 

2.1.3. A személyes motiváció tudatos alkalmazása az egyéni célkitűzés és a fókuszálás érdekében 

2.1.4. A személyes munka helyzetnek és erőforrás-lehetőségnek megfelelő szervezése 

2.1.5. Felelős elköteleződés a személyes ismeretfejlesztés mellett 

2.2. Személyes integritás és megbízhatóság 

2.2.1. Az etikai értékek elismerése és alkalmazása a döntések és tevékenységek folyamán 

2.2.2. A kimenetek és eredmények fenntarthatóságának támogatása 

2.2.3. Felelősségvállalás a saját döntések és tevékenység tekintetében 

2.2.4. Következetesség az intézkedések, döntéshozatal és kommunikáció folyamán 

2.2.5. Mások bizalmának megalapozása a feladatok tüzetes végrehajtásával 

2.3. Kommunikáció 

2.3.1. Világos és strukturált információk átadása, valamint meggyőződés arról, hogy ezt megértették  

2.3.2. Nyílt kommunikáció alkalmazása és elősegítése 

2.3.3. A hallgatóság igényeinek, a helyzetnek és a menedzsment szintnek megfelelő kommunikációs stílus és csatornák helyes megválasztása 

2.3.4. Hatékony kommunikáció a virtuális csapattal 

2.3.5. A humor és realitásérzék/széles látókör lehetőség szerinti, megfelelő alkalmazása 

2.4. Kapcsolatok és elköteleződés 

2.4.1. Személyes és szakmai kapcsolatok kezdeményezése és fenntartása 

2.4.2. Aktív közreműködés a közösségi háló megteremtésében és fenntartásában 

2.4.3. Figyelő, megértő és támogató, empatikus hozzáállás 

2.4.4. Bizalom- és tiszteletteljes légkör megteremtésével mások bátorítása a véleményük és kétségeik megosztására 

2.4.5. Saját nézetek és célok ismertetése, mások bevonása és elköteleződése előmozdítása céljából 

2.5. Vezetés 

2.5.1. Kezdeményezőkészség, segítség és tanácsadás proaktív felajánlása 

2.5.2. Azonosulás és elköteleződés 

2.5.3. Iránymutatás, tanácsadás és mentorálás az egyéni és csapatmunka vezetése és tökéletesítése érdekében 

2.5.4. Megfelelő hatásgyakorlás másokra a célok elérése érdekében 

2.5.5. Döntések meghozatala, érvényesítése és felülvizsgálása 

2.6. Csapatmunka 

2.6.1. A projekttagok kiválasztása, csapat felállítása 

2.6.2. A csapattagok közötti együttműködés és kapcsolati háló elősegítése 

2.6.3. A csapat és tagjai fejlődésének támogatása, elősegítése és figyelemmel kísérése 

2.6.4. A csapatok felhatalmazása a feladatok és felelősségek delegálására 

2.6.5. A hibák felismerése, a tévedésekből való tanulás érdekében  

2.7. Konfliktus- és kríziskezelés 

2.7.1. A konfliktus- és krízishelyzetek felismerése, ezek megakadályozása 

2.7.2. A konfliktusok és válságok okainak és következményeinek elemzése, a megfelelő válaszlépés(ek) kiválasztása 

2.7.3. A konfliktusok és válságok és/vagy azok hatásainak megoldása vagy közvetítése 

2.7.4. A jövőbeni jó gyakorlat érdekében a konfliktusokból és válságokból levonható tanulságok felismerése és megosztása 

2.8. Találékonyság 

2.8.1. Nyílt és kreatív környezet megteremtése és támogatása 

2.8.2. Konceptuális gondolkodásmód alkalmazása a helyzetelemzés és stratégiameghatározás érdekében 

2.8.3. Elemző módszerek alkalmazása helyzetek, pénzügyi és szervezeti adatok, valamint trendek elemzése céljából 

2.8.4. Kreatív technikák támogatása és alkalmazása az alternatívák és megoldások előmozdítására 

2.8.5. A projekt és kontextusa holisztikus megközelítésének támogatása a megfelelő döntéshozatal előmozdítására 

2.9. Tárgyalás 

2.9.1. A tárgyalásba bevont összes fél érdekének felismerése és elemzése 

2.9.2. Olyan lehetőségek és alternatívák kidolgozása és értékelése, amelyek elfogadhatók az összes érintett számára 

2.9.3. A saját célkitűzésekkel összhangban olyan tárgyalási stratégia kidolgozása, amely az összes érintett számára elfogadható 

2.9.4. A saját célkitűzésekkel összhangban közös nevezőre jutás a tárgyalások folyamán  

2.9.5. A kínálkozó eladási és beszerzési többletlehetőségek felismerése és kihasználása  

2.10. Eredményközpontúság 

2.10.1. A döntéseknek és tevékenységeknek a projektsikerre és szervezeti célkitűzésekre gyakorolt hatásuk alapján történő értékelése  

2.10.2. Az igények és erőforrások kiegyensúlyozása a megfelelő eredmény és a siker érdekében 

2.10.3. Egészséges, biztonságos és produktív munkakörnyezet megteremtése és fenntartása 

2.10.4. Képesség arra, hogy "eladja" a projektet,  annak folyamatait és eredményeit 

2.10.5. A projekteredmény leszállítása és elfogadtatása 

3. Kompetenciaterület: Gyakorlat

Kompetenciaelemek száma: 14 

3.1. Projektdizájn 

3.1.1. A sikerkritériumok felismerése, priorizálása és felülvizsgálata 

3.1.2. Más projektek tanulságainak áttekintése és alkalmazása, saját tanulságok megosztása 

3.1.3. A megfelelő projektmenedzsment-megközelítés érdekében a komplexitás és a következményeinek meghatározása 

3.1.4. Átfogó projektmenedzsment-megközelítés kiválasztása és alkalmazása 

3.1.5. A projektvégrehajtás-architektúra megtervezése 

3.2. Követelmények és célkitűzések 

3.2.1. A projektcélok hierarchiájának meghatározása és kidolgozása 

3.2.2. A projektérintettek igényeinek és követelményeinek felismerése és elemzése 

3.2.3. A követelmények és az elfogadás kritériumainak priorizálása és véglegesítése 

3.3. Terjedelem 

3.3.1. A projektleszállítandók meghatározása 

3.3.2. A projekt terjedelmének stukturálása 

3.3.3. A projektmunkacsomagok meghatározása 

3.3.4. A terjedelemkonfiguráció létrehozása és fenntartása 

3.4. Ütemezés 

3.4.1. A projekt megvalósításához szükséges tevékenységek meghatározása 

3.4.2. A tevékenységhez szükséges munkaráfordítás és időtartam meghatározása 

3.4.3. Az ütemezés és a szakaszok meghatározása 

3.4.4. A projekttevékenységek sorrendjének és ütemezésének meghatározása 

3.4.5. A haladás és az ütemterv folyamatos összevetése, a szükséges intézkedések megtétele 

3.5. Szervezet és információáramlás 

3.5.1. A projektérintettek információ- és dokumentációigényének felmérése és meghatározása 

3.5.2. A projekt struktúrájának, a szerepek és felelősségi körök megállapítása 

3.5.3. Információáramlást segítő infrastruktúra, folyamatok és rendszerek megteremtése 

3.5.4. A projektszervezezet felállítása, figyelemmel kísérése és fenntartása 

3.6. Minőség 

3.6.1. A projekt minőségmenedzsment-tervének kidolgozása, és a projektvégrehajtás alapján szükség szerinti módosítása 

3.6.2. A projekt és a leszállítandók folyamatos öszevetése a minőségmenedzsment-tervben foglalt követelményekkel 

3.6.3. A projekt minőségi célkitűzéseinek ellenőrzése és szükség esetén korrekciós és/vagy preventív tevékenység ajánlása 

3.6.4. A projekteredmények validálásának megtervezése és biztosítása 

3.6.5. A minőség biztosítása a teljes projekt folyamán 

3.7. Pénzügyek 

3.7.1. A projektköltségek becslése 

3.7.2. A projekt költségvervének elkészítése 

3.7.3. A finanszírozási keret biztosítása 

3.7.4. A projekt pénzügyi irányítási és jelentési rendszerének elkészítése, bevezetése és fenntartása 

3.7.5. A projekt pénzügyeinek követése, a projettervtől való eltérések felismerése és korrekciója céljából 

3.8. Erőforrások 

3.8.1. Stratégiai erőforrásterv készítése a leszállítandók biztosítása érdekében 

3.8.2. A szükséges erőforrások minőségének és mennyiségének meghatározása 

3.8.3. Az erőforrások lehetséges forrásainak azonosítása és a  beszerzésük megvalósítása 

3.8.4. Az erőforrások meghatározott igények szerinti allokációja és disztribúciója  

3.8.5. Az erőforrás-felhasználás értékelése és szükség szerinti korrekciós inézézkedés 

3.9. Beszerzés 

3.9.1. Megállapodás a beszerzési igényekről, opciókról és folyamatokról 

3.9.2. A beszállítók és partnerek értékelésének és kiválasztásának támogatása 

3.9.3. Hozzájárulás a projekt célkitűzésével összhangban álló szerződéses feltételeket tartalamzó megállapodás eléréséhez  

3.9.4. A szerződések teljesítésének felügyelete, problémák kezelése, ill. szükség esetén kompenzációs lehetőségek keresése 

3.10. Tervezés és kontroll 

3.10.1. A projekt indítása, projektmenedzsment-terv készítése és elfogadtatása 

3.10.2. Az új projektfázishoz szükséges szemléletváltás kezdeményezése és menedzselése 

3.10.3. A projektteljesítmény összevetése a projkettervvel, szükség esetén javító intézkedések megtétele 

3.10.4. Jelentéstétel a projekt haladásáról 

3.10.5. A projektben esedékes változ(tat)ások értékelése, jóváhagyatása és végrehajtása 

3.10.6. A projekt vagy egy fázisának zárása és értékelése  

3.11. Kockázatok és lehetőségek 

3.11.1. A kockázatmenedzsment kereteinek kidolgozása és megvalósítása 

3.11.2. A kockázatok és lehetőségek azonosítása 

3.11.3. A kockázatok és lehetőségek bekövetkezési valószínűségének és hatásának értékelése 

3.11.4. A kockázatok és lehetőségek kezelését elősegítő stratégia megválasztása, illetve az ezt célzó intézkedések 

3.11.5. A kockázatok és lehetőségek, valamint a megtett intézkedések értékelése és figyelemmel kísérése 

3.12. Érintettek 

3.12.1.A projektérintettek azonosítása, valamint az érdekeik és érdekérvényesítő képességük elemzése 

3.12.2.A projektérintett-kezelési stratégia, illetve a kommunikációs terv elkészítése és alkalmazása 

3.12.3.A felsővezetés és a szponzorok elkötelezettségének előmozdítása, az érdekek és elvárások megfelelő kezelése érdekében 

3.12.4.A felhasználók, partnerek, beszállítók és egyéb projektérintettek elkötelezettségének előmozdítása, a megfelelő együttműködés érdekében 

3.12.5.Kapcsolati háló és érdekszövetség kialakítása és fenntartása 

3.13. Változás és átalakulás 

3.13.1.A szervezeti változás fogadókészségének értékelése 

3.13.2.A változ(tat)ási követelmények és az átalakítási lehetőségek azonosítása 

3.13.3.Változtatásra vagy átalakításra vonatkozó stratégia kidolgozása 

3.13.4.Változás- vagy átalakításmenedzsment stratégia végrehajtása 

3.14. Szelektálás és egyensúly

3.14.1. Az összetevők karakterisztikájának elemzése

3.14.2. Az összetevők priorizálása a program prioritásai alapján

3.14.3. A program teljesítményének elemzése és előrejelzése

3.14.4. A program döntéseinek előkészítése és elősegítése

 

 

ICB V.4.0 (angolul),   ICB PM (magyarul),   Javasolt irodalom lista

A PM kompetencia rendszer önmagában nem alkalmas képzésen való használatra!

A kompetencia rendszert tartalmazó előbbi dokumentumok bemutatják és értelmezik a kompetencia rendszert, azonban közvetlenül semmiképpen sem alkalmasak oktatási illetve tréning anyagként való használatra. Erre a célra a képzést bonyolítóknak kell az adott csoport jelenlegi szintjét és cél-szintjét figyelembe véve csoportra és egyénekre szabott képzési programot kidolgozniuk.

Go to top